Review: Sense8

Ik ben een grote fan van The Wachowski’s. De zussen brachten ons al The Matrix trilogie en nu ook een fantastische serie over connectie. De reden waarom ik zo fan ben van zowel The Matrix als Sense8, is omdat beiden over spiritualiteit gaan terwijl het een science fiction verhaal is. Er zit altijd een veel diepere betekenis in hun werk en bij Sense8 komt dit naar voor in pakkende dialogen, aangrijpende beelden en fantastische muziek. Voor mij de combo die The Wachoshi’s zo succesvol maakt.

Sense8 is op zich een beleving. Ik ga niet dieper ingaan op het verhaal, omdat ik hoop dat je het zelf kan ontdekken en ik wil niet afdoen aan je persoonlijke ervaring. Ik wil het wel graag hebben over het filosofische aspect van de serie. Het gaat over verbinding met elkaar en de vraag of die verbinding er al niet is. Zijn we niet al met elkaar verbonden op een manier dat we (nog) niet kunnen zien, maar durven we dat gewoon niet toelaten? Moesten we ons openstellen tot het voelen van een diepere verbindingen met anderen, hoe zou de wereld er dan uitzien? Het idee dat die verbinding er al is en dat als we ons er gewoon voor openstellen en het niet afdoen als onmogelijk, geeft mij hoop. Het is zo’n mooie en positieve gedachte dat we connectie kunnen maken met elkaar ongeacht onze achtergrond, opvoeding, situatie of wat dan ook. Het enige wat we moeten doen is luisteren en durven.

Dat brengt me bij een andere vraag die aan bod komt in de serie. Wat is het dat ons precies verbindt? Het is niet het land waarin we geboren zijn. Het is niet ons bloed. Het is niet onze smaak. Misschien zit de echte verbinding wel in onze pijn. De verhalen die we delen. De ervaringen en het verlies die we begrijpen. We maken allemaal dingen mee die ons pijn doen en we gaan iemand het beste begrijpen wanneer zij ook iets gelijkaardigs hebben meegemaakt. Het kan zijn dat we absoluut niets met elkaar gemeen hebben, maar wanneer je bijvoorbeeld beiden het verlies van een ouder kent, ontstaat spontaan die band en die verbinding. Het doet mij alvast op een andere manier naar pijn, verlies en verdriet kijken.

Het was de derde maal dat ik de serie volledig heb uitgekeken en deze keer maakte ik enkele notities bij de dialogen. Een van de personages zegt op een bepaald moment “You know what they have told you and you know what your senses are telling you. What are you going to trust?” In die scène wordt duidelijk aangetoond hoe moeilijk het is om te vertrouwen op wat we zelf voelen en ervaren, omdat we vaak van buitenaf te horen krijgen dat het niet kan. Ok, in de serie gaat het over sci-fi en is het misschien nog moeilijker om iets te geloven. Maar zelfs zonder de sci-fi vertrouwen we niet in wat we voelen en ervaren. Zelfs in het echte leven vertrouwen we nog liever op wat mensen ons vertellen dan wat onze intuïtie ons zegt.

Nog een paar mooie quotes uit de reeks: “Impossibility is a kiss away from reality.” Je bent een kus verwijdert van de meest magische en mooiste connectie in je leven, die met je partner. Wat is onmogelijk? Als jij ooit dacht dat je nooit de liefde van je leven zou vinden of zo’n intense connectie met iemand zou ervaren, dan heeft die ene kus het verschil gemaakt. Als een kus zo’n verschil kan maken in je leven, dan is niets toch onmogelijk?

Ook de grens tussen wetenschap en spiritualiteit wordt onderzocht in deze serie. “Science is a language that talks about the same miracles faith talks about.” Ook hier weer wordt naar een thema gekeken dat van op afstand zo ver uit elkaar ligt. Rerwijl als we op zoek gaan naar verbinding, het allemaal veel dichter bij elkaar ligt of misschien wel hetzelfde is.

Zoals ik al zei is de muziek in deze serie fenomenaal. De karaoke scene met het nummer What’s Up van 4NonBlondes staat bovenaan mijn lijst van meest memorabele tv-momenten. Telkens ik die scène zie krijg ik kippenvel. Want wat als jij met een nummer in je hoofd zit omdat iemand waarmee je verbonden bent op dat moment naar dat nummer aan het luisteren is…? Dat is wat ik nu altijd denk wanneer er plots een vreemd nummer in mijn hoofd zit: dat er iemand op deze aarde waarmee ik verbonden ben dat nummer hoort en er gaat mij niemand meer van het tegendeel kunnen overtuigen.

Sense8 gaat in essentie over de magie van het leven en de schoonheid van verbinding tussen mensen. Kortom een spiritueel meesterwerk verwerkt in een geniaal sci-fi verhaal dat aanzet tot nadenken.