illustratie door Astrid Chamberland

How to … spiritual morning routine

Hoe sta jij elke ochtend op? Vaak met het verkeerde been uit je bed? Druk je eerst nog drie keer op snooze? Of spring jij zingend en huppelend uit je bed, klaar om de dag te verslaan? Heb je kinderen die je meteen wakker gillen (ruziënd of zingend)? Een hond die meteen een toertje wil gaan doen? Wandel je met je ogen dicht naar de koffiemachine? 

Hoe jouw ochtend er ook uitziet, aan de hand van dit artikel hoop ik je te inspireren met een selectie uit de eindeloze mogelijkheden om van je ochtend de perfecte basis te maken voor een fijne, uitdagende en inspirerende dag. Ik vertel je graag wat meer over een ‘Spiritual Morning Ritual’. 

Mijn allereerste inspiratie rond een ochtendritueel kreeg ik via Instagram. Het concept ‘ochtendritueel’ kreeg steeds meer volgers en bewees bij velen dagelijks zijn waarde. Maar naar het ‘hoe’ en het ‘wat’ was het voor mij vaak een beetje zoeken. Ondertussen neem ik ongeveer 1,5 jaar bijna dagelijks een half uurtje tot een uurtje tijd voor mezelf en ik kan je vertellen… It works like a charm! (ook al moet ik daarvoor vaak al om 6u opstaan). 

Mijn eerste concrete informatie over een ochtendritueel vond ik in het boek ‘Miracle morning’ van Hal Elrod. In zijn boek heeft hij het over het concept ’S-A-V-E-R-S’ als leidraad voor het perfecte ochtendritueel. Hal Elrod beschrijft zes acties die je ’s morgens kan ondernemen gedurende zes keer tien minuten. Op deze manier leg je een fundament om tijdens de dag die er aan komt te knallen. Ik leg ze hier kort even uit:  

  • Silence: ga voor 10 minuutjes de stilte in door te mediteren. Neem een moment van stilte en bewustwording. Laat je eerste gedachten nog even voor wat ze zijn en focus je op de rust en stilte binnen in je. 
  • Affirmations: neem 10 minuten de tijd om je affirmaties op te zeggen. Een affirmatie is een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Voel de affirmatie, geloof ze en neem echt de tijd om ze luidop te zeggen. 
  • Visualisation: visualiseer hoe je wil dat je dag er gaat uitzien. Hoe wil je je voelen? Wat wil je meemaken? Wat wil je doen? Of ga een stapje verder en visualiseer je toekomst. Geen enkele oefening zo krachtig om te manifesteren als visualisatie. 
  • Excercise: beweeg 10 minuutjes. 
  • Reading: lees 10 minuten in een non-fictie boek. Vul jezelf met waardevolle kennis. Train je brein. 
  • Scribing: ga journallen over wat er je op dat moment bezig houdt. Krijg inzichten door te schrijven. 

Heel nuttige informatie om een ochtendritueel te starten. Maar algauw besefte ik ook dat dit voor mij véél te ambitieus was. Het was veel te veel om in één uurtje te ‘stampen’. Dus sloeg ik aan het experimenteren. Ik probeerde heel wat zaken uit en geef jullie graag een bloemlezing van alle kleine en grote acties die je kan ondernemen bij het creëren van je eigen Spiritual Morning Ritual: 

Natuur

Niets zo helend als de natuur, dus maak er dankbaar gebruik van. Ga een boswandeling maken, loop met je blote voeten door het dauwgras, maak contact met de grond via je voeten en je handen, knuffel een boom, spring in je zwembad (groot of klein) of je zwemvijver. Ruik aan bloemen, het gras en in de lucht, laat de eerste zonnestralen je gezicht kussen. Luister naar het gekwetter van de vogels, het opkomen van het verkeer en de geluiden van het dorp of de stad. 

Schrijven

Sla je journal open en begin te schrijven. Volg het stramien van ‘The Artists Way’ en vul 3 volledige A4-bladzijden, ook al weet je even niet meer wat te schrijven. Naar het schijnt gebeurt er vaak iets magisch na bladzijde 2. De ‘30 days of morning pages’ van @theartistswayonline is een absolute aanrader daarvoor!

Start met de journalling-course van Lana Bauwens in onze ‘Heksendragensneakers-academie’. Je krijgt er niet alleen inspiratie en tools aangereikt om te journallen, maar ook om je schrijfsels te interpreteren. 

Schrijf je doel op voor die dag, die week of die maand. Schrijf je affirmaties op. Sta eventjes stil bij het moment van de maancyclus en noteer hoe het gesteld is met je energieniveau. 

Bewegen

Zoek een soort beweging die voor jou goed voelt en die je graag doet. Ga wandelen, hardlopen, doe een korte (of lange) yoga-sessie, zet je favoriete nummer op en dans vol overgave, stretch je lichaam van boven tot beneden, doe een Tai Chi-reeks, … Breng je lichaam in beweging zodat je de energie kan voelen stromen. Als er beweging is in je lichaam kan je groeien in je persoonlijke ontwikkeling. Al wat beweegt, groeit. 

Tune in met je hoger bewustzijn

Check in bij jezelf en doe een meditatie. Dat kan een stiltemeditatie zijn of een begeleide meditatie. Wat voor jou het fijnste voelt. Sta even stil bij jezelf en maak contact met je hogere zelf, het universum en/of je gidsen. Maak contact met je hart en voel wat het je te vertellen heeft. Je kan een orakel- of tarotkaartlegging doen voor de dag die komt of om een antwoord te krijgen op een vraag waar je mee worstelt. Dit is ook een perfect moment om je runen te gebruiken of te pendelen. 

Lijken alle bovenstaande tips iets te ingewikkeld en uitgebreid voor je? Dan geef ik je graag enkele mini-tips: 

Mini-tips met maxi-resultaat

  • Aarden: Neem bij het opstaan één minuutje de tijd om je voeten vast te pakken. Geef ze een korte massage. Zet ze terug op de grond en voelde de tinteling en beweging die de massage teweegbracht. Onthoudt dat gevoel dat je helpt om gedurende de dag dicht bij jezelf te blijven. 
  • Neem een diepe ademteug in door je neus en blaas alle lucht die je in je hebt uit via een lange zucht door je mond. Laat hierbij gerust wat klank ontstaan. Doe dit driemaal en maak op die manier op een snelle, korte manier contact met je ademhaling. Neem je ruimte in om te ‘zijn’. 
  • Drink een groot glas water bij het opstaan en breng op die manier onmiddellijk beweging en stroming in je lichaam. 
  • Neem jezelf even vast. Geef met je handen een lichte druk op je armen, benen, rug, buik en bekken en zeg hierbij ‘Ik ben … (voornaam), ik ben … (leeftijd) en het is vandaag … (datum). Deze zin helpt je om meteen in het ‘hier en nu’ te komen. Heel effectief ook als je een nachtmerrie hebt gehad. 
  • Zet een intentie voor de dag die komt. Hoe wil je je vandaag voelen? Welk thema wil je meenemen? 

De moraal van dit ‘morning ritual’ verhaal? Doe vooral wat voor jou goed voelt en doe dat zo lang of zo kort als jij wil. Het is geen exacte wetenschap, alles is oké. Elke handeling, klein of groot, heeft een positief effect op hoe jij die dag in de wereld en in je lichaam staat. Laat zeker ook eens weten of je hiermee aan de slag ging en wat werkt voor jou. Enjoy!

PS: Leestip: ‘Morning Miracles’ van Nathalie Janssens de Bisthoven