EP 71 – Ayurveda met Lily Joan

Altijd al meer te weten willen komen over ayurveda en voeding? Luister dan zeker verder naar deze podcastaflevering met onze gast Lily Joan Roberts waarin we het verder nog hebben over het belang van slaap en over hoe kruiden een positieve impact kunnen uitoefenen op onze gezondheid. Lily is holistisch chef gespecialiseerd in ayurveda en kruidenambassadeur van Pukka.

Beluister deze aflevering ook op Spotify, Apple Podcasts of een ander podcast platform.

Voor wie doof of slechthorend is, of liever de aflevering leest, kan hier de transcriptie van de aflevering vinden.

Lily tracht gezondheid op een holistische manier aan te pakken. Ze ziet voeding als een magisch medium, een manier waarin we de natuur in ons opnemen.
Voeding kan heel centraal staan in het helingsproces en heeft zo veel meer te bieden dan puur functioneel het vullen van onze maag.

“Voeding is een brug tussen onze omgeving en ons lichaam, maar ook een brug tussen onszelf en anderen, onszelf binnen onze cultuur, hoe we verbinden met de seizoenen, met de dieren, … Dat is echt voor mij een medium, een tool voor connectie met onszelf, met ons geest, met ons lichaam, met anderen, met de natuur, …”

Wanneer je eet ontstaat er een connectie met jouw lichaam omdat je een verbondenheid ervaart met al jouw zintuigen. In onze moderne levensstijl zijn we daar helaas volledig ongevoelig voor geworden. Lily tracht om via voeding terug opnieuw die verbondenheid tot stand te brengen.

Nu zijn we veel te rationeel met eten bezig, denk aan calorieën en dergelijke. Anderzijds durven we soms ook irrationeel zijn wanneer we eten als comfortfood zien en het feit dat 24u op 7 alles beschikbaar is. We gunnen onszelf geen tijd voor mindful eating.

Mindful eating

Mindful eating staat voor het eten met jouw zintuigen op een zo gegronde manier mogelijk. Het bewust stilstaan bij van waar ons eten komt, hoe dat invloed heeft op hoe wij ons voelen, hoe wij omgaan met andere mensen, hoe wij belang hechten aan wat er in onze omgeving gebeurt, …

Maar ook hoe voeding letterlijk effect heeft op ons lichaam: wat doet dat ingrediënt? Wat doet die plant? En dit zowel emotioneel als fysiek om het vervolgens te gaan toepassen.

Het is een manier om heel bewust ons leven en bewustzijn te gaan kaderen.

Ayurveda

> Beluister zeker ook (nog) een keertje deze podcastaflevering over Ayurveda waarin de verschillende type dosha’s worden uitgelicht.

Waarom is voeding zo belangrijk? En hoe kunnen voeding en kruiden de verschillende dosha’s ondersteunen?

Voeding is de manier waarop wij iets extern internaliseren. Op dagelijks vlak is het de meest alledaagse tool om impact te hebben op ons lichaam en hoe we ons voelen en hoe we denken. Zowel in de negatieve, als in de positieve zin.

Voedsel kan ons ziek maken, maar het kan ook healing bieden. Je kan het dus als het ware zien als een schakel die ons zowel de goede, als de slechte richting kan aanbieden.

Ayurveda kan dienen als leidraad in voeding om onszelf terug in balans te brengen.

Vertering staat super centraal: ‘it’s not about what you eat, it’s about how you digest’.

We hebben het hier niet alleen over fysieke vertering, maar ook op emotioneel en mentaal vlak. Hoe we dingen verwerken en met onze energie omgaan heeft een impact.

Het verteringvuur of ‘digestive fire’ staat super centraal in ayurveda. 

Je kan per type dosha gaan kijken hoe je een dosha in balans kan brengen door rekening te houden met de elementen en de tegenpolen van bepaalde kwaliteiten, zoals bv. warm en koud, vettig en droog, …

Dit kan soms overweldigend overkomen omdat we eigenlijk ook niet simpel één dosha zijn, maar eigenlijk alle drie de verschillende types in bepaalde gradaties. Je dient dus over wat kennis van alle dosha’s te beschikken om ze opnieuw in balans te kunnen brengen.

De ‘regels’ kunnen echter wel juist een vrijstelling geven van de vaste regels van wat in onze maatschappij als ‘gezond’ of ‘ongezond’ wordt beschouwd.

Ayurveda zet wel de poort open om te gaan kijken wat er nu werkt en wat goed is voor jouw uniek lichaam, zodat je er op een holistische manier zelf iets kan aan doen en in jouw kracht kan gaan staan.

Hoe bepaal je nu wat je kan eten?

Elke les die je uit ayurveda haalt, is weer een stap vooruit en kan maken dat je jezelf weer beter gaat voelen. Het draait rond ‘empowerment’: leren luisteren naar jouw lichaam en van daaruit vertrekken.

Er bestaat geen gouden regel die voor iedereen past. We moeten leren voeding te gebruiken als medium om connectie te maken met ons lichaam. Iets dat we jammer genoeg niet leren in onze huidige maatschappij.

Lily is actief als coach om je hierin te begeleiden.

Je kan vertrekken vanuit de basis: welke dosha’s zijn er? Welk type ben jij en welk soort voeding is het meest geschikt voor welk type?

Kook verse voeding met verse ingrediënten, want die zitten vol met levensenergie, ‘pranic energy’. Gebruik bv. verse kruiden en niet gewoon een blaadje om je bord te dresseren.

Hoe voel ik mij?

Intuïtief gaan we vaak ingrediënten opzoeken die ons gevoel nog meer gaan versterken. Het bekendste voorbeeld hiervan is het grijpen naar comfortfood. Eigenlijk zouden we in dat geval juist voeding moeten opzoeken die dit tegenwerkt, zoals vers fruit voor energie of gember omdat dit opkrikkend kan werken.

Luister naar de signalen die ons lichaam ons stuurt en beslis vervolgens op een rationele manier hoe je hier op gaat inspelen. Eens je het effect voelt, ga je dit meer en meer opzoeken en zal je merken dat het op den duur intuïtief wordt.

Ayurveda kan je dat ontbrekende puzzelstukje aanreiken. Het energetische, de logica achter wat er goed is voor jou. We zijn als mensen onderdeel van de natuur, maar door de evolutie zijn we toch zo ver van die connectie afgestapt.

Kruiden

Iedere plant, ieder kruid heeft een ander effect op ons lichaam. Ieder plantje beschikt dan ook over een volledige regenboog aan capaciteiten.

Wij gebruiken kruiden voor de smaak, maar er zijn ook een heleboel medicinale voordelen. Je kan hiervoor ook weer naar de dosha’s en de seizoenen gaan kijken.

Er bestaan een aantal gouden basisregels:

  • ’s Ochtends bij het opstaan zitten er nog toxines in jouw lijf. Je moet mentaal op gang komen en fysiek de vertering activeren. Je kan bijgevolg kruiden drinken die daarbij helpen, zoals indische gedroogde kruiden (bv. korianderzaad, komijnzaad, gember, venkelzaad).
  • Drink eerst warme kruiden om je vertering op gang te brengen. Je kan hiermee spelen door bv. honing of appelciderazijn toe te gaan voegen.
  • Na de middag na een grote maaltijd staat de vertering het sterkst. Dan kan je kiezen voor venkel-of muntthee omdat dit opnieuw de vertering stimuleert. De warmte helpt ook jouw darmen om de vitaminen van jouw maaltijd op te nemen.
  • In de namiddag kies je kruiden die opliftend zijn, eerder dan naar een koffie te grijpen. Denk aan gember, stimulerende kruiden, kurkuma of een chai (met melk), chicorei, cacao.
  • ’s Avonds wordt de voorkeur gegeven aan rustgevende kruiden: lavendel, chamille, linde, nootmuskaat.

Hoe begin je met dit alles?

Je kan ’s ochtends met een klein ritueeltje beginnen en ook wanneer je gaat slapen en hier een kruid in intrigeren. Vindt wat werkt voor jou zodanig dat je hier ook niet altijd over hoeft na te denken.

Probeer totdat wanneer jouw thee op is, jouw gsm niet aan te raken en kleine dingen te doen die jou gelukkig maken en genot geven.

> Tag ons zeker in een foto van jouw ochtendthee!

Slapen

Slaap is de basis van de werking van ons lichaam, ons circadiaans ritme. 

Hoe wij slapen heeft ongelofelijk veel impact op ons ritme, welke hormonen wanneer in ons systeem komen, hoe we ons concentreren, werken, onze productiviteit en noem maar op.

Het gaat niet alleen om hoe lang onze slaap is, maar ook kwalitatief.

Tussen 22 en 2 uur treedt er vooral fysiek herstel op. Tussen 2 en 6 uur is het vooral mentaal herstel.

Ons ritme doorheen de dag gaat ook invloed hebben op ons ritme doorheen de nacht.

Als we ons circadiaans ritme niet genoeg ondersteunen, gaan de hormonen serotonine en melatonine ook niet het juiste ritme aannemen waardoor we niet optimaal wakker zijn of goed kunnen slapen.

We kunnen van alles gaan doen om de aanmaak van deze twee hormonen te gaan ondersteunen. Kijk hiervoor naar de slaaphygiëne. Dit is alles wat we allemaal doen net voordat we gaan slapen om optimaal te kunnen gaan slapen.

Zo heeft licht een grote impact op hoe melatonine in ons systeem komt. Bij zonlicht wordt melatonine afgezwakt en serotonine versterkt en het omgekeerde gebeurt wanneer er minder licht is waardoor we in slaapmodus komen.

Blauw licht verstoort dit. Daarom is het goed om twee uur voor we slapen niet meer voor een scherm te zitten zodanig dat de melatonine aanmaak goed op gang komt.

De ideale slaapkamertemperatuur is rond de 18 graden. Het liefst slaap je ook zo donker mogelijk en met zo min mogelijk triggers. Creëer een zone van rust in je slaapkamer.

Kijk ook naar je eten en drinken. Zo kan je in de namiddag rustgevende kruiden drinken en ’s avonds echt naar slaapkruiden grijpen.

Idealiter eet je jouw grootste maaltijd ’s middags. De vertering staat dan het sterkst omdat de zon dan het hoogste staat. Lichter eten doe je ’s avonds, met minder koolhydraten. Je kan ook zorgen voor magnesium in jouw eten. Dit is de bouwsteen van ons slaaphormoon melatonine. Je vindt het terug in spinazie, linzen, chocolade, avocado, amandelen.

Coaching

Wat mogen mensen van ‘the happy health journey’ verwachten?

Tijdens deze coaching worden er tools aangereikt om ons eigen lichaam te begrijpen en te empoweren, en zo weer in balans te brengen. De invloeden en kennis van herborisme en ayurveda worden mee verwerkt om het energetische erbij te betrekken.

Er wordt losgelaten van dieet en medicatie. We kijken naar wat werkt voor jouw uniek lichaam en hoe jij daarmee kan omgaan om geluk en gezondheid in ons eigen dagelijks leven te vinden.

Rapid fire questions

·       Wat is je ochtend of avond routine?

In de avond maak ik altijd tijd voor kruidenthee, beweging, ademhaling en een momentje zelfzorg. Dat zijn de essentiële elementen.

·       Wat is je favoriete thee?

Op dit moment venkelthee voor de vertering. Het brengt rust, is goed voor menstruele krampen en heel ondersteunend voor slaap.

·       Wat kunnen mensen doen om jou te steunen?

Knuffelen!

Je kan Lily ook volgen op Instagram. Op haar website kan je veel informatie terugvinden over wat Lily aanbiedt en hoe je haar kan bereiken.

Er is ook een vrouwengroep op Facebook: ‘our happy health journey.

Een langer verhaal mag je via mail delen naar elish@lilyjoanroberts.com.

Over (gast)

Lily Joan Roberts is misschien iemand van weinig woorden, maar ze is een wel een ontzettend gepassioneerd, creatief en leergierig iemand. Lily is als chef gespecialiseerd in ayurveda. Ze heeft een passie voor kruiden en dat maakt haar de ideale persoon om ambassadeur te zijn voor het theemerk Pukka. Je kan bij haar terecht om je gezondheid op een holistische manier aan te pakken via de ‘happy health journey’. 

Je kan Lily contacteren via relish@lilyjoanroberts.com.

Over Heksen Dragen Sneakers

Heksen Dragen Sneakers is een podcast over spiritueel leven in een moderne wereld. In deze podcast delen we onze ervaring en verhalen met jullie, babbelen we met gasten over hun kijk op spiritualiteit en willen we jullie inspireren om met een vleugje magie en een no nonsense attitude in het leven te staan.

Host: Lana

Sound: Bram

Shownotes: Roxane